„Obrona Sokratesa", premierowy monodram Witolda Kopcia.

Obrona Sokratesa" Platona w nowym przekładzie dokonanym przez prof. Ryszarda Legutkę powstaje pod szyldem nowo założonej Fundacji Prawda, Dobro, Piękno* .
*http://prawdadobropiekno.pl/

Wybór patronów nie jest przypadkowy. Pracujący słowem prawnicy, obok filozofów, mogą stać się głównymi odbiorcami spektaklu. Podejmuje on bowiem m. in. odwieczny problem pomyłki sądowej. Przedstawienie nawiąże do idei teatru, w którym aktor stara się nawiązać kontakt z widzem i utrzymać go opierając się przede wszystkim na słowie. Realizatorzy zamierzają każdorazowo zapraszać widzów do dyskusji na temat „Sokrates współczesny", w której wezmą udział : filozof, aktor i prawnik.
Spektakl jest dziesiątym monodramem Witolda Kopcia* . Aktor zainaugurował wcześniej serię audiobooków „Audioteka klasyki filozofii”. „Obrona Sokratesa” jest dziesiątym monodramem, który tym razem przygotował pod szyldem założonej przez siebie Fundacji Prawda, Dobro, Piękno  z zespołem realizatorów: Jackiem Wierzbickim, Katarzyną Krygier- Durakiewicz oraz Rafałem Rozmusem.

  WITOLD KOPEĆ: aktor, reżyser, wykładowca. 
Ukończył w 1981 roku Wydział Aktorski PWSFTViT w Łodzi. Pracował w Teatrze im. Stefana Jaracza w Olsztynie, w Teatrze Polskim w Bydgoszczy, w Teatrze Polskim i Współczesnym w Szczecinie, w Teatrze Muzycznym w Lublinie. 
Od roku 1989 do dnia dzisiejszego jest członkiem zespołu aktorskiego Teatru im. Juliusza Osterwy w Lublinie.
Współpracuje jako wykładowca z UMCS, z KUL i z WSEI. Do najważniejszych dokonań aktorskich zaliczyć można role: Gustawa w „Ślubach panieńskich”, Artura w „Tangu” Mrożka, Tadeusza w „Panu Tadeuszu” Mickiewicza, Myszkina w „Idiocie’ Dostojewskiego, Moczarskiego w „Rozmowach z katem”, Hrabiego Szarma w „Operetce” Gombrowicza czy Mazurkiewicza w „Żołnierzu królowej Madagaskaru” Tuwima.
Jest autorem scenariuszy teatralnych i radiowych oraz producentem teatralnym (kierował prywatnym Teatrem Poezji  Studio w Lublinie). Ma na swoim koncie również  samodzielne prace reżyserskie.
Zrealizował 9 monodramów, między innymi do tekstów Suworowa, Słowackiego i Herberta, a także recitale wg Edwarda Staruchy i Włodzimierza Wysockiego.
Do najważniejszych nagród jakie zdobył należą: Nagroda Specjalna Jury Ogólnopolskiego Konkursu na Inscenizację Dzieł Polskich Romantyków, Nagroda im. Wojciecha Hasa Międzynarodowych Spotkań Teatrów Jednego Aktora i Małych Form Teatralnych we Wrocławiu, Nagroda Specjalna Prezesa Radia „Merkury” Ogólnopolskiego, Festiwalu Sztuki Słowa „Verba Sacra” w Poznaniu, Wyróżnienie za reżyserię na Festiwalu Teatrów Niewielkich w Lublinie.
Ze studentami Retoryki Stosowanej KUL w Laboratorium Teatralnym im. Heleny Modrzejewskiej oraz słuchaczami Szkoły Aktorskiej Qurtyna w Lublinie zrealizował jako reżyser 17 spektakli, między innymi: „Antygonę”, „Damy i Huzary”, „Poemat o mieście Lublinie”, „Norwida”,  „Lubelskie Dziady” i „Gwałtu co się dzieje”.

Reżyseria i wykonanie: Witold Kopeć
Współpraca reżyserska: Jacek Wierzbicki
Muzyka: Rafał Rozmus  
Kostium: Katarzyna Krygier – Durakiewicz
Pokaz przedpremierowy: 9 września, Teatr Mały w Manufakturze w Łodzi
Premiera 16 września, godzina 19.00 Teatr im. Juliusza Osterwy w Lublinie
Kolejne spektakle: 17 i 18 września
Patronatem honorowym objęły tę realizację samorządy prawników : Naczelna Rada Adwokacka oraz  Okręgowe Izby : Adwokacka i Radcowska w Lublinie.

Popularne posty z tego bloga

Jak się uczy Nad-Grzeczną dziewczynkę asertywności, odwagi i radości życia?

Dwa odcienie wiary, siły charakteru i słabości ludzkiej natury

Drzewo o korzeniach na obie strony. Rzeka, której oba brzegi w sumie podobne są...