"A Time for Such a Word as Death" czyli nasz mały lubelski Festiwal Szekspirowski
Anna
Rzepa Wertmann o XVIII edycji „Scenes from Shakespeare ln English
Festival”, czyli lubelskim świętowaniu 452 urodzin oraz
czterechsetlecia śmierci Williama Stratfordzkiego.
Chcąc
opowiedzieć Wam o
pasji
jednego człowieka, która
„zapaliła”
młodzież i studentów do teatru, proponuję Wam małą podróż w
czasie. Przenieśmy się w czasie do roku 1997, kiedy
to
młody
anglista
wpadł na nietypowy pomysł „zarażania” ludzi dziełami
Stratfordczyka. Chcąc rozszerzyć na Lublin, a z czasem na całą
Polskę ideę jednego człowieka. Tym kimś był Sam Wanamaker;
amerykański aktor, reżyser, producent filmowy*-
główny sprawca odbudowy i restauracji słynnego szekspirowskiego
The
Globe*.
Otóż
Jerzy Wrzos wymyślił przegląd aktorski skierowany do
gimnazjalistów, licealistów oraz studentów, oparty na dziełach
Williama Shakespeare. Nazwał go „Ogólnopolski
Przegląd Inscenizacji Fragmentów Dzieł Williama Szekspira w Języku
Angielskim”
- pierwsza edycja odbyła się w ostatni
weekend lutego 1999
roku
(osławionego dodatkowo uroczystym otwarciem, i tak już dwa lata
funkcjonującego,
The Shakespeare’s Globe
przez Jej
Królewską Wysokość Elżbietę II Windsor).
Każdy ze zgłoszonych uczestników miał za zadanie przygotować
monodram, dialog bądź etiudę aktorską (trwające 5- 20 minut),
oparte ściśle na tekstach Stratfordczyka. Od początku przeglądu o
nagrodę Grand Prix walczyć mogli tylko uczniowie, dla studentów to okazja do prezentacji, rodzaj wyzwania.
„(...)W
Sali Czarnej lubelskiego Centrum Kultury 120 uczestników z Lublina i
regionu przedstawiło w ciągu dwóch dni 26 inscenizacji. Sala była
zbyt mała, aby pomieścić wszystkich widzów. Sukces był oczywisty
i wiadomo było, że za rok odbędzie się Drugi Przegląd
Szekspirowski, aby za trzy lata stać się festiwalem teatralnym
obejmującym zasięgiem całą Polskę.(...)”*
Nagroda
Grand Prix przyznawana była uczniowi (bądź dwóm) oraz
nauczycielowi, który przygotował dany spektakl prezentowany w
ramach Przeglądu Szekspirowskiego. Od początku naprawdę było i
jest o co walczyć – stawką bowiem jest
„(...)przelot
samolotem z Warszawy do Londynu i z powrotem,
tygodniowy
pobyt u rodziny angielskiej w Londynie ze śniadaniem i kieszonkowym
na lunch,
tygodniowy
bilet na wszystkie środki transportu w dwóch strefach w Londynie,
bilet
autobusowy z Londynu do Stratford-upon-Avon i z powrotem,
bilet
do muzeum – miejsca urodzin Szekspira (Shakespeare’s Birthplace
Museum) w Stratford-upon-Avon,
dwa
bilety do teatru na spektakle sztuk Williama Szekspira: do Royal
Shakespeare Company w Stratford-upon-Avon oraz do The Globe Theatre w
Londynie,
kieszonkowe
w wysokości około Ł50.00(...).”*
Jak
łatwo przewidzieć, medialna prognoza z roku 1999 sprawdziła
się nader szybko – ale były też i ku temu wtedy w Lublinie
warunki i okoliczności. W
tamtych czasach nauczanie języka angielskiego (niezależnie od
stopnia edukacji i wieku uczniów) stało na bardzo wysokim poziomie.
Dwa uniwersytety z silnymi wydziałami filologii angielskiej, kilka
dobrych szkół językowych, wysoki poziom nauki w liceach; ziarno
padło na wybitnie podatny grunt.
Od
roku 2013 nasz lubelski „Festiwal Szekspirowski” zyskał coroczną
tematykę. Edycji jubileuszowej patronowała 'Szekspira potęga
miłości' (Shakespeare's
Power of Love ),
rok później obchodzono urodziny Willa (Happy
William Birthday Shakespeare).
W
ubiegłym roku lubelski „Scenes
from Shakespeare in English Festival”
i gdański Shakespeare
Festival
były wyjątkowo zgodne; i tu, i tam rządził tragiczny Lear i
Błazen jego -(The
Sweet and Bitter Fool).
Tego roku, wyjątkowego z racji 400-lecia śmierci, motto stanowić
będzie trawestacja cytatu z mojej ukochanej „Szkockiej sztuki”
(jeśli już koniecznie ktoś nie wie, o którym dramacie mówię,
proponuję przypomnieć sobie ukochaną przez Donalda Tuska sztukę
Stratfordczyka: już wiadomo?!) - „A Time for Such a Word as Death”.
Edycja jubileuszowa to także czas, w którym do Jerzego Wrzosa dołączyło dwóch innych pasjonatów, by współtworzyć „Scenes from Shakespeare in English...”: kompozytor Piotr Tesarowicz oraz pedagog, reżyser i szef artystyczny Teatru Panopticum Mieczysław Wojtas.
Od początku swego istnienia Przegląd to także „święto dla oka”, czyli konkurs na plakat zapowiadający teksty zgłoszone do konkursu. Zasie finalnie w szranki stają widzowie; hasłem tegorocznego konkursu dla publiczności będzie „Death in Shakespeare’s plays” - dla zwycięzcy nagroda niespodzianka...!
Podsumowując moje opowieści, należy zaznaczyć, iż tegoroczna edycja będzie na swój sposób wysoce wyjątkowa. Bowiem Ogólnopolski Przegląd Inscenizacji Fragmentów Dzieł Williama Szekspira w Języku Angielskim został włączony do organizowanego przez British Council programu SHAKESPEARE LIVES IN 2016. Zachęciłam Was, dołączycie do mnie i innych pasjonatów 12 marca na widowni Centrum Kultury?
Od początku swego istnienia Przegląd to także „święto dla oka”, czyli konkurs na plakat zapowiadający teksty zgłoszone do konkursu. Zasie finalnie w szranki stają widzowie; hasłem tegorocznego konkursu dla publiczności będzie „Death in Shakespeare’s plays” - dla zwycięzcy nagroda niespodzianka...!
Podsumowując moje opowieści, należy zaznaczyć, iż tegoroczna edycja będzie na swój sposób wysoce wyjątkowa. Bowiem Ogólnopolski Przegląd Inscenizacji Fragmentów Dzieł Williama Szekspira w Języku Angielskim został włączony do organizowanego przez British Council programu SHAKESPEARE LIVES IN 2016. Zachęciłam Was, dołączycie do mnie i innych pasjonatów 12 marca na widowni Centrum Kultury?
Program
XVIII Przeglądu Szekspirowskiego – sobota • 12.03.2016
Godzina
11.00
1.
Powitanie uczestników i gości XVIII Przeglądu (10 min)
2.
Prezentacja filmowej wersji fragmentów inscenizacji XVII Przeglądu
– marzec 2015 r.
Autor:
Jakub Kowalczyk (ok. 30 min)
3.
Występ zdobywcy Grand Prix 2015 roku:
„Macbeth”
- Konrad Popczyk z Częstochowy (ok. 15 min)
Rozmowa
ze zdobywcą nagrody GP – wrażenia z pobytu w Londynie i
Stratford-upon-Avon
oraz ze spektakli w teatrach The Globe i Royal
sShakespeare
Company
Około
godz.12.30
4.
Nothing
in Prospero’s Cloak
(based
on: The Tempest); (ok. 20 min)
II
LO im. Piotra Firleja w Lubartowie
• Kierownictwo
– Rafał Wrotkowski
5.
Romeo
and Juliet
(ok. 15 min)
Międzynarodowe
LO im. I.J. Paderewskiego w Lublinie
• Kierownictwo
– Joanna Lewicka
6.
A Midsummer Night’s Dream
(ok. 10 min)
Zespół
Szkół nr 1 im. Władysława Grabskiego w Lublinie
• Kierownictwo
– Krzysztof Zając
7.
Seven
- (based on: As You Like It); (ok. 20 min)
Grupa
pod Wiszącym Kotem – VII LO im. Mikołaja Kopernika w Częstochowie
• Kierownictwo
– Beata Gendek-Barhoumi, Małgorzata Korpus, Anna Cholewa Purgał
8.
Sonnet
LX
(ok. 5 min)
II
LO im. Hetmana Jana Zamoyskiego w Lublinie
• Kierownictwo
– Beata Pelek
9.
Much Ado about Nothing
(ok. 20 min)
II
LO im. Mikołaja Reja w Kraśniku
• Kierownictwo
– Renata Salecka
10.
Sonnet
149
(ok. 5 min)
I
LO im. Józefa Ignacego Kraszewskiego w Białej Podlaskiej
• Kierownictwo
– Stefan Wrzosek
11.
Macbeth
(ok. 10 min)
Zespół
Szkół nr 2 w Lubartowie
• Kierownictwo
– Olga Wróblewska
Około
godz. 14.30
12.
A Time for Such a Word as DEATH
(ok. 30 min) (występ poza konkursem)
Inscenizacja
oparta na fragmentach dramatów „Macbeth”, „Hamlet”,
„Othello” Williama Szekspira
Scenariusz:
Jerzy Wrzos, Mieczysław Wojtas
Reżyseria:
Mieczysław Wojtas
Muzyka:
Piotr Tesarowicz
Konsultacja
językowa i dobór tekstów: Jerzy Wrzos
Wykonawcy:
Teatr Panopticum Młodzieżowego Domu Kultury „Pod Akacją” w
Lublinie.
12
+ 1. Monodrama
based on: Hamlet, King Lear; (ok. 15 min)
I
LO im. Władysława Broniewskiego w Świdniku
• Kierownictwo
– Bożena Piskor
14.
The Taming of the Shrew
(ok. 15 min)
Biłgorajskie
Centrum Kultury
(Zespół
Szkół Zawodowych i Ogólnokształcących, Liceum Ogólnokształcące
im. ONZ w Biłgoraju)
• Kierownictwo
– Alicja Jachiewicz-Szmidt
15.
Macbeth
(ok. 20 min)
II
LO im. Marii Konopnickiej w Zamościu
• Kierownictwo
– Grażyna Paszkowska, ks. Radosław Zaborniak
16.
Antony and Cleopatra
(ok. 10 min)
II
LO im. Mikołaja Reja w Kraśniku
• Kierownictwo
– Renata Salecka
17.
Hamlet
and Ophelia
(ok. 15 min)
I
LO im. Józefa Ignacego Kraszewskiego w Białej Podlaskiej
• Kierownictwo
– Stefan Wrzosek
18.
All the world’s a stage
– (based on: As You Like It) (ok. 10 min)
Centrum
Języka i Kultury Polskiej dla Polonii i Cudzoziemców
UMCS
w Lublinie
• Kierownictwo
– Anna Dunin-Dudkowska, Anna Butcher
Około
godz. 16.45
19.
Chodź,
tnij taśmy gorsetu
(based on: Antony and Cleopatra, Julius Caesar, Romeo and Juliet,
Hamlet); (ok. 20 min)
Grupa
pod Wiszącym Kotem – VII LO im. Mikołaja Kopernika w Częstochowie
• Kierownictwo
– Beata Gendek-Barhoumi, Małgorzata Korpus, Anna Cholewa Purgał
20.
Antony and Cleopatra
(ok. 10 min)
I
LO im. Stanisława Staszica w Lublinie; LO im. Kazimierza Wielkiego w
Lublinie
• Kierownictwo
– Jerzy Wrzos
21.
Hamlet
(ok.
10 min)
XXI
LO im. Św. Stanisława Kostki w Lublinie
• Kierownictwo
– Aleksandra Zakrzewska
22.
Bitter Harvest, a Story of Some Geschaft
(based on: Merchant of Venice) (ok. 20 min)
II
LO im. Piotra Firleja w Lubartowie
• Kierownictwo
– Rafał Wrotkowski; konsultacja językowa - Barbara Gałka
23.
All
You Need Is Love
(based on: Romeo and Juliet, Julius Caesar, Antony and Cleopatra,
Othello, All’s Well That Ends Well, The Taming of the Shrew,
Macbeth, Hamlet ); (ok. 20 min)
Centrum
Języka i Kultury Polskiej dla Polonii i Cudzoziemców UMCS w
Lublinie
• Kierownictwo
– Anna Dunin- Dudkowska, Anna Butcher
Około
godz. 18.30
Konkurs
dla publiczności: "DEATH
in Shakespeare’s plays".
Nagroda
– niespodzianka.
Ogłoszenie
nazwisk zdobywców nagród około godz. 20.00
*http://przegladszekspirowski.pl/grand-prixs