Zasady postępowania krytyka teatralnego

Tak się stało, iż mój ostatni tekst w kręgach KREWNYCH I ZNAJOMYCH KRÓLIKA uczynił ze mnie nieomalże wroga publicznego... 
Po drodze postanowiłam mieć serdecznie dość tego, że o teatrze jako profesjonalni krytycy wypowiadają  się ...socjologowie, etycy, filozofowie kultury, antropolodzy, teolodzy - wynikiem są teksty w stylu "modernizm szaleje, przerost słów, nowomowy, myśli napuszonych i treści arcy- że - mądrownych nad sensem samego spektaklu....
Milnowska Sowa Pszemodżała  by nie zrozumiałą żadną razą tych kanonad barokowości i pseudo - naukowości peanowanych po każdej następnej premierze kolejnego aktualnie modnego teatru...! 
Czyli  niedługo nad sensem modnych premier będą debatować politycy? Absolucie, chroń nas przed tym kataklizmem...!!!!!!!!!!!!
Zanim jednak czekałaby nas kiedykolwiek takowa Apokalipsa, postanowiłam nie tylko sobie przypomnieć 
- A Co Poniektórym Unaocznić Istnienie i Wagę!-
fakt, iż  Bezwzględnie i Stanowczo Obowiązuje Nas od grudnia 2001   

Kodeks Postępowania Krytyka Teatralnego

Teatr należy do najbardziej interaktywnych sztuk performatywnych. Krytycy teatralni, będąc uprzywilejowanymi widzami, dzielą z widownią i artystami ten sam czas i przestrzeń, te same indywidualne i zbiorowe bodźce, te same natychmiastowe i długotrwałe doświadczenia. W swojej pracy powinni, na swój indywidualny sposób, dążyć do opisania tych interakcji, aby dać podstawy do dyskusji oraz wnieść istotny wkład w interpretację przedstawienia teatralnego, określając jego znaczenie. Wobec tak odpowiedzialnego zadania spoczywającego na krytykach teatralnych, Międzynarodowe Stowarzyszenie Krytyków Teatralnych zaleca swoim członkom na całym świecie przyjęcie podstawowych zasad  postępowania krytyka, zawartych w tym dokumencie.





1. Jako pisarze i myśliciele funkcjonujący w mediach oraz/lub naukowcy biorący udział w różnorakim dyskursie akademickim, krytycy teatralni powinni zawsze , respektować zarówno artystyczną, jak i intelektualną wolność oraz pisać to, co w ich przekonaniu będzie w najlepszym interesie sztuki teatru.


2. Krytycy teatralni powinni dostrzegać, że ich wyobraźnia i wiedza często mogą być ograniczone, dlatego są zobowiązani do otwartości na nowe idee, formy, style i praktykę.




3. Krytycy teatralni powinni wypowiadać się szczerze i adekwatnie, jednocześnie respektując godność osobistą artystów, których ich wypowiedź dotyczy.




4. Krytycy teatralni powinni poszerzać swoje horyzonty, a demaskowanie uprzedzeń, zarówno artystycznych, jak i personalnych, traktować jako część swojego powołania.




5. Krytycy teatralni powinni uznać za jeden ze swoich celów motywowanie do dyskusji o teatrze.




6. Krytycy teatralni powinni starać się o przybywanie na spektakl teatralny w swojej najlepszej kondycji fizycznej i umysłowej oraz zachowywać pełną uwagę przez całe przedstawienie.




7. Krytycy teatralni powinni opisywać, analizować i oceniać spektakle tak precyzyjnie i szczegółowo jak to jest możliwe, wspierając swoje spostrzeżenia konkretnymi przykładami.




8. Krytycy teatralni powinni unikać zewnętrznej presji i kontroli, jednocześnie wyłączając oddawanie osobistych przysług czy korzystanie z finansowych pokus.




9. Krytycy teatralni powinni unikać sytuacji, które mogą być postrzegane jako konflikt interesów, poprzez rezygnowanie z recenzowania czy oceniania w jakikolwiek sposób przedstawień, z którymi są osobiście związani.





10. Krytycy teatralni nie powinni czynić niczego, co mogłoby uchybić ich profesji lub zasadom postępowania.

http://www.aict.art.pl/warsztaty-krytyki-mainmenu-119/2197-zasady-postpowania-krytyka-teatralnego
Pod Rozwagę, Bez Komentarza, Ale Z Bezwględną Pamięcią o Tym , Kto w Teatrze jest Prymarny i Najważniejszy: Widz...!!!!!!!!!!!!

Popularne posty z tego bloga

Jak się uczy Nad-Grzeczną dziewczynkę asertywności, odwagi i radości życia?

Dwa odcienie wiary, siły charakteru i słabości ludzkiej natury

Drzewo o korzeniach na obie strony. Rzeka, której oba brzegi w sumie podobne są...